2025-től a magánszálláshelyek után fizetendő éves átalányadó a fővárosban 38 400 forintról 150 ezer forintra emelkedett, Terézvárosban pedig a lakók megszavazták, hogy 2026. januárjától tilos legyen a rövid távú lakáskiadás.
Ingatlankezelői segítség
A Rentify ingatlan bérbeadás témakörében nyújt teljes körű, magas szintű szolgáltatást. Ha szeretnénk ingatlanunkat bérbeadni, mindenképp érdemes átgondolni egy ingatlankezelő bevonását is a folyamatba.
Már csak azért is, mert így nyugodtan, gond nélkül nézhetünk az egész elé. Legyen szó a lakás meghirdetéséről, az ideális bérlő kiválasztásáról, a bérleti díj és a rezsi kezeléséről és akár a takarításról vagy a szükségessé váló karbantartásokról.
Rövid vagy hosszú távra?
Sokan úgy gondolják, hogy jobban megéri rövid távra kiadni a lakásukat, hiszen így több pénzt el lehet kérni. Azonban e két kategóriának igencsak eltérő a jogi és adózási háttere is, nem árt tehát felkészültnek lenni, mielőtt belevágunk a kiadásba.
A rövid távú kiadás azt jelenti, hogy néhány napra vagy hétre adjuk ki az ingatlant, ilyenkor elsősorban a turisták a célközönség. Érkezés előtt is szükséges a takarítás, szükség lesz ágyneműre és a díjban természetesen benne vannak a rezsiköltségek is. A hivatalos neve ennek egyébként fizetővendéglátás, egyéb szálláshely szolgáltatás.
Ha ebben gondolkodunk, jó ha tudjuk, hogy át kell esnünk egy szálláshelyminősítési folyamaton, és az illetékes jegyzőnél is be kell jelenteni tevékenységünket. Majd jöhet az adószám kiváltása a NAV-nál, ez mindenképp kötelező.
Teendők hosszú távon
Általában fix bérleti díj és rezsiköltség, és egy hosszú távon ott lakó bérlő – ezek a hosszú távú kiadás főbb jellemzői, melyet köznyelven albérletnek neveznek, jogilag pedig ingatlan bérbeadásnak. Ehhez adóazonosítóra vagy adószámra lesz szükségünk.
De vajon hogy lehet különbséget tenni rövid és hosszú táv között? Mi történik, ha egy bérlő kiveszi a lakást, de pár nap múlva úgy gondolja, hogy kiköltözik. Ilyenkor az ingatlan bérbeadásból szálláshely szolgáltatás lesz? Vagy ellenkező esetben: napok helyett heteket, hónapokat tölt a lakásban, akkor az ingatlan bérbeadás vagy szálláshely szolgáltatás?
Ilyenkor jön elő a 90 napos határidő kérdése, aminek adózási szempontból van nagy szerepe. Persze ehhez kicsit már mélyebben bele kell ásnunk magunkat a témába, és például kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb adózási módot.
Azonban ha mindezen adminisztratív és egyéb terhektől szeretnénk megóvni magunkat, akkor érdemes ingatlankezelő segítségét igénybe venni. Hisz nem csupán adózási kérdésekben nyújtanak segítséget, hanem profi módon átveszik az egész bérbeadással járó feladathalmazt. Így a hirdetést, a bérlő kiválasztását,a szerződéskötést, a havidíjak beszedését, a karbantartási munkálatok időben történő elvégzését és minden egyéb szükséges dolgot.