Az 1950-es években az autós szórakoztatás forradalmasítására tett kísérletként jelent meg a Highway Hi-Fi, egy autóba szerelhető lemezjátszó rendszer, amelyet Goldmark Péter Károly, a CBS magyar származású mérnöke fejlesztett ki.
Goldmark Péter Károly és a mikrobarázdás lemez
Goldmark, aki korábban a mikrobarázdás hanglemez technológiáját is kifejlesztette, célul tűzte ki, hogy az autósok számára is elérhetővé tegye a zenehallgatást. Az általa tervezett rendszer speciális, 18 centiméter átmérőjű lemezeket használt, amelyek barázdái négyszer sűrűbben helyezkedtek el, mint a hagyományos LP-ken, és percenként mindössze 16 2/3 fordulattal forogtak. Ennek köszönhetően oldalanként körülbelül egy órányi hanganyagot lehetett rögzíteni.
A Chrysler 1956-ban vezette be a Highway Hi-Fi rendszert autómodelljeibe, azonban a rendszer nem volt olcsó: az autósoknak 200 dollárt kellett fizetniük érte, ami akkoriban egy olcsóbb új autó árának egytizedét jelentette. A rendszer kizárólag a Columbia által gyártott speciális lemezeket tudta lejátszani, ami korlátozta a zenei kínálatot, mivel más kiadók előadói, mint például Elvis Presley vagy Chuck Berry, nem voltak elérhetőek ezen a formátumon.
A korlátozott zenei kínálat, a magas ár és a technikai megbízhatósági problémák miatt a Highway Hi-Fi nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a Chrysler néhány év után megszüntette a rendszer támogatását. Bár a Highway Hi-Fi nem lett sikeres, mégis egy érdekes fejezet marad az autós szórakoztatás történetében, és rávilágít arra, hogy a technológiai innovációk sikeréhez elengedhetetlen a megfelelő tartalom és a piaci igények figyelembevétele.
Szabóné Pálhegyi Krisztina