booked.net

Hírdetés

Amikor a lemezjátszó az autókba költözött

2025. március 5., szerda 11:52

Amikor a lemezjátszó az autókba költözött

Az 1950-es években egy merész innováció jelent meg az autós szórakoztatás világában: a Highway Hi-Fi, amely lehetővé tette, hogy a sofőrök menet közben is bakelitlemezeket hallgassanak. A forradalmi ötlet mögött Goldmark Péter Károly, a CBS magyar származású mérnöke állt, aki a mikrobarázdás hanglemez feltalálásával már korábban is letette a névjegyét a zeneiparban. Bár a rendszer végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, története még ma is lenyűgöző. Nézzük, miért bukott el az autós lemezjátszó forradalma!

Az 1950-es években az autós szórakoztatás forradalmasítására tett kísérletként jelent meg a Highway Hi-Fi, egy autóba szerelhető lemezjátszó rendszer, amelyet Goldmark Péter Károly, a CBS magyar származású mérnöke fejlesztett ki.

Goldmark Péter Károly és a mikrobarázdás lemez

Goldmark, aki korábban a mikrobarázdás hanglemez technológiáját is kifejlesztette, célul tűzte ki, hogy az autósok számára is elérhetővé tegye a zenehallgatást. Az általa tervezett rendszer speciális, 18 centiméter átmérőjű lemezeket használt, amelyek barázdái négyszer sűrűbben helyezkedtek el, mint a hagyományos LP-ken, és percenként mindössze 16 2/3 fordulattal forogtak. Ennek köszönhetően oldalanként körülbelül egy órányi hanganyagot lehetett rögzíteni.

A Chrysler 1956-ban vezette be a Highway Hi-Fi rendszert autómodelljeibe, azonban a rendszer nem volt olcsó: az autósoknak 200 dollárt kellett fizetniük érte, ami akkoriban egy olcsóbb új autó árának egytizedét jelentette. A rendszer kizárólag a Columbia által gyártott speciális lemezeket tudta lejátszani, ami korlátozta a zenei kínálatot, mivel más kiadók előadói, mint például Elvis Presley vagy Chuck Berry, nem voltak elérhetőek ezen a formátumon.

A korlátozott zenei kínálat, a magas ár és a technikai megbízhatósági problémák miatt a Highway Hi-Fi nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a Chrysler néhány év után megszüntette a rendszer támogatását. Bár a Highway Hi-Fi nem lett sikeres, mégis egy érdekes fejezet marad az autós szórakoztatás történetében, és rávilágít arra, hogy a technológiai innovációk sikeréhez elengedhetetlen a megfelelő tartalom és a piaci igények figyelembevétele.

 

 

Szabóné Pálhegyi Krisztina

Programajánló

Hírdetés

Minden jog fenntarva