2012 táján mégis hozzákezdtünk ennek a Budapesttől a román határig terjedő 250 km-es szakasznak az építéséhez. Igaz nem autópálya, hanem csak autóút építését kezdtük meg. Ez valójában az igen forgalmas és emiatt nagyon balesetveszélyes régi 4-es főút feljavításával indult. Jelenleg a pesti körgyűrűtől Abonyig lehet autóúton közlekedni. A Cegléd-Abony közti szakaszt kb. két hete adták át. Innen a határig még mindig 150 km a távolság. Bár a tervezett határállomásig, Nagykerekiig már elkészült több részlet, főleg a településeket kikerülő ívek, ami a forgalom biztonságát és gyorsaságát is jelentősen javította. És valójában Törökszentmiklósig is ki vannak már jelölve az építő vállalatok, itt-ott a munka is megkezdődött. Törökszentmiklóstól letér az új út a Debrecen felé menő régi 4-es vonalától és új vonalon épül majd, Berettyóújfalu felé a Nagykereki határátkelőig. Innen román területen csak pár km az út Nagyváradig. Már elkészült a majdani M4-es utat Debrecennel összekötő autóút is, ez Berettyóújfalutól megy Debrecenig. Így majd a Budapestről Debrecenbe utazóknak a régi 4-es utat nem kell igénybe venniük, végig autóúton haladhatnak. A térképen a vastagított vonal lesz az új M4-es Szolnoktól Berettyóújfaluig terjedő szakasza.
Az építkezés egyik érdekessége, hogy minden szakaszon szerepel al-, vagy fővállalkozóként az a Duna Aszfalt nevű cég, amely Szíjj László tulajdonában áll. Ő kapta meg egyedüli építő és kivitelezőként az új útnak azt a 8,5 km-es szakaszát, amelyhez egy Tisza-híd felépítése is tartozik, 57,5 milliárd Ft-ért. Az útnak ezt megelőző 18,8 km-es szakaszát ketten építik egy másik vállalattal 68 milliárd Ft-ért. Szíj László és cége Nagykőrösön is jól ismert. Hiszen korábban több építést végzett Kőrösön. Azonkívül a polgármesterünkhöz közeli családi kapcsolatok is fűzik.
Az út másik érdekessége, hogy az Abony- Törökszentmiklós közti 29 kilométeres szakasz építése valójában már 2012-ben elkezdődött. A szakasz három részre lett bontva, még külföldi cég is kapott egy részt. Az Abonytól induló szakaszt Simicska Lajos cége a Közgép Zrt. építhette volna fel. Jelentős munkát el is végeztek itt, azonban az EU megvonta a finanszírozását, mert egyrészt túl drágának (km-enként 4 milliárd Ft), másrészt a három szakaszt építők között kartellgyanús megállapodást is sejtett. Amikor 2015. februárjában az Orbán – Simicska féle botrányos összecsapás megtörtént, Orbán az egész szakasz építését leállíttatta. Így végig az egész leendő útszakaszon félbehagyott torzók keletkeztek, amelyek mind a mai napig ott éktelenkednek. Valójában a három útszakasz 70 %-ban el is készült, ezt kell most befejezni. Évekig tartó huzavona után végül Orbán hajlandó volt a befektetett munkát és anyagköltséget az építő vállalatcsoportoknak, köztük Simicskának is kifizetni. Ez összesen 45 milliárd forintjába került az államnak.
Úgy tűnik a félben maradt útszakaszok 2022-re elkészülnek, legalább is Palkovics László innovációs miniszter nemrég ezt az ígéretet tette. Még mindig hátra van azonban a 95 km hosszú Törökszentmiklós-Berettyóújfalu közti szakasz. Ennek még az engedélyezési tervei sem készültek el.
Baky Miklós