Majtényi László* cikkében írja: “A szabad, demokratikus, szolidáris Magyarország egészen elképzelhetetlen a romák társadalmi és gazdasági emancipációja nélkül.”
Írja ezt a köztársaság új, ‘végső’ alkotmányáról értekezve.
Az ismert jogtudós ezzel ünnepélyesen megnyitotta a magyar alkotmányjogi diskurzust a romák előtt - ahogyan ezt Orsós János pedagógus és Setét Jenő polgárjogi aktivista azt értelmezte az „És” legújabb számában, ami legutóbb a reformkorban(!) fordult elő, amikor is fontos szerzők az ország elnyomottjait is elhelyezték a demokratizálás széles kontextusában.
Az ország lakosságának - különböző adatok szerint is - közel 10 %-át kitevő kitaszított páriák előtt meg kell nyitni a közoktatást, közigazgatást és a törvényhozást.
Itt szeretnék utalni - mint a ‘szociál-liberális’ fordulatot teljes erőből támogató „pó’gár” - két legfőbb célomra, a digitális kormányzás bevezetésére és a cigányság sorsának az ország leghatalmasabb, legnagyobb befolyású, legerősebb, társadalmi intézményére, az ‘apostoli, magyar, római katolikus’ egyházra testálására. Annál is inkább, mivel - napjaink cigánykutató szociológusai által is megerősített tapasztalatom szerint - a cigányság egésze katolikus vallású!
Legnagyobb egyházunk ‘feltőkésítésével’ a kormány a szekularizáció határait törölte el mintegy a papok középkori hatalmát visszaállítandó. Elsősorban az oktatásban kialakított jelentős szerepére tekintettel, a demokratikus kormánynak az állami támogatás feltételéül kellene szabni az egyház felé a legnagyobb kisebbséget illetően átfogó, az élet minden területére kiterjedő felelősség vállalását.
A napokban látogattam meg régi kedves barátomat, Sanyit, aki szobrászművészként évtizedek óta egy Tisza-parti művésztelep igazgatója. Miután kiderült, hogy úgy a telep nemzetközi tagjai, mint saját családja az őszön átesett a korona-fertőzésen, részletes faggatásomra kiderült: a ma estét nagy izgalommal várják feleségével. Gyermektelen leányuk férjével - mintegy éves szervezőmunka eredményeként - ma hozzák haza a Nyírségből az általuk örökbe fogadott 6, 4 és 2 éves testvéreket. Gyanús volt, de nem ‘mertem’ rákérdezni… a részletes elbeszélésből kiderült, hogy gyerekeit tizenévesen szülő anya cigány, továbbá, eddig a három testvér külön nevelőknél élt. Tehát nem csak a befogadó - Isten áldotta - családnak, de a gyermekeknek is teljesen új helyzetet kell a következő napokban, hetekben megszokni. Mindezt hallva elérzékenyülten tűzbe jöttem - utalnék itt e lapokon szeptemberben megjelent első írásomra - s először biztosítottam barátomat a fogadó szülők iránt érzett forró barátságomról, továbbá megkértem, hogy nevemben is simogassa meg a három kis cigánygyerek buksiját!
A szívet-lelket gyönyörködtető fenti történetek - két nap történéseként - reményt adnak arra, hogy bármilyen nehéz, semmiként nem lehetetlen vállalás, s egy vicces ‘68-as jelszó viccesen komolyan gondolásával zárom írásomat:
“legyünk realisták, követeljük a lehetetlent!”
• In. És Majtényi László: A köztársaság végső alkotmánya, 2020/47.,nov.20.
Körtvélyesi László